torsdag, juli 1

Fint fat




En liten utflykt idag som gick till
Där hittade jag det vackra fatet,
som var som gjort för mina nötter och mandlar som jag alltid knaprar på.
Jag äter enligt GI igen,
 har kommit fram till att jag mår så mycket bättre av det.
Ikväll kommer det middagsgäster,
alltid lika mysigt tycker jag och idag bjuds det på:

Parmesanbakad majskyckling med salvia och parmaskinka
4 portioner, 45-90 minuter
4 majskycklingsbröst med skinn eller 1 hel majskyckling

100 g parmaskinka
1 stor citron
3-4 vitlöksklyftor
1/2 kruka färsk salvia
100 g rumstempererat smör
salt
nymalen svartpeppar
färskriven parmesan

Om du använder hel kyckling: Skölj den, både utanpå och inuti. Torka av med hushållspapper.
Strimla parmaskinkan. Tvätta och skala citronen tunt med potatisskalare utan att få med det vita, finhacka skalet. Skala och finhacka vitlöken. Hacka hälften av salviabladen. Blanda skinka, citronskal, salvia och vitlök med smör. Salta och peppra.
 Krama ihop till en boll.

För hel kyckling: Lossa försiktigt på skinnet på bröstet genom att föra in handen. Fyll mellanrummet med nästan all smörblandning. Klappa in resten utanpå, riv parmesan överst. Dela citronen och stoppa in halva inuti kycklingen tillsammans med resten av salviabladen.

Lägg kycklingen i en långpanna och kör in i ugnen i cirka 60 minuter i 225 grader eller tills lårbenen lossnar lätt.

För filéer: Lossa försiktigt på skinnet och knöla in så mycket smörblandning som ryms. Fördela resten i filéfickan och ovanpå skinnet. Riv över parmesan. Ställ in i ugnen i cirka 20 minuter i 200 grader.

Gott va?
Till det en stor sallad och Matvete för dom som vill.

...Ps. Ikväll kl.20 är det dags för Ernst...

2 kommentarer:

Noamaja sa...

Underbart fat! Ja, GI is the shit! Låter gottigt det där men du, äter du skinka?;-) hihihi.

Så fint och BRETT du har det på din blogg...mummel

Kram!
A

Luiza sa...

Vilket underbart fat!!!
Jag älskar det, och ska genast titta var Boo trädgård ligger, så jag kan åka dit =).

Ha en fin kväll.
Kram/
Luiza